/** * Note: This file may contain artifacts of previous malicious infection. * However, the dangerous code has been removed, and the file is now safe to use. */ Panel-rasprava o dječjim pravima uoči Međunarodnog dana dječjih prava - DOKKICA

Panel-rasprava o dječjim pravima uoči Međunarodnog dana dječjih prava

Svojim sloganom Za djecu, s djecom, zbog djece Dječji kreativni centar DOKKICA šalje poruku o preferiranom načinu rada s djecom – kreiranju aktivnosti za djecu uz njihovu aktivnu participaciju. Iz takva promišljanja proistekle su brojne aktivnosti i projekti zbog čega je 2018. godine Centar postao član Savjetodavnog odbora za dječju participaciju pri Uredu UNICEF-a za Hrvatsku.

Upravo takav pristup primijenila je i Ivana Majksner, magistra edukacije hrvatskog jezika i književnosti i filozofije, voditeljica odgojno-obrazovnih programa u DOKKICI, koja je tijekom posljednjih nekoliko tjedana mentorirala 10-ak srednjoškolaca u pripremi i organizaciji akcije obilježavanja Međunarodnog dana dječjih prava – panel-rasprave Dječja prava, sloboda i odgovornost. Učenici su tijekom mjesec dana sudjelovali na četirima sastancima na kojima su se upoznali s dječjim pravima, osmislili tijek akcije obilježavanja Međunarodnog dana dječjih prava, uvježbali svoja panel-izlaganja i izradili zabavni kviz za ostale sudionike panel-rasprave. Kao gost predavač i pomoćnik u pripremi učenika za panel-raspravu, uključio se izv. prof. dr. sc. Goran Tanacković Faletar, koji je za učenike održao predavanje o retorici, a Ines Novak, predsjednica DOKKICE, predstavila im je kratku povijest DOKKICE u promicanju dječjih prava.

Glavnu riječ na panel-raspravi, održanoj 19. studenog u prostoru Stare pekare, vodile su tri učenice III. gimnazije Iva Matišić, Erona Jahaj i Sara Rukavina, dok je u ulozi moderatorice bila Ivana Majksner. Panelistice su sudionicima predstavile dječja prava, a zatim je uslijedila zanimljiva rasprava na kojoj su učenici iznosili svoja razmišljanja i stavove o svojim pravima navodeći i situacije – primjere kršenja dječjih, prava unutar odgojno-obrazovnog sustava. Najviše ih smeta nepoštivanje prava na izražavanje mišljenja i to i u obitelji i školi, ali i među vršnjacima. 

U raspravu su se kratko uključile i Jelena Soudil-Prokopec, stručna suradnica u Ekonomskoj i upravnoj školi Osijek, koja je na ovaj događaj dovela 15-ak svojih učenika te Ines Novak. Istaknuli su zabrinutost zbog široke rasprostranjenosti nasilja, a posebno je istaknut slučaj nasilja nad učenikom prijavljen jednom nastavniku, koji, kako navodi učenica, nije reagirao na primjeren način, odnosno ništa nije poduzeo. 

Zaključci su panel-rasprave da većina djece ne zna svoja prava, gotovo nitko ih o tome ne poučava, većina učeničkih vijeća ne funkcionira, mnogi odrasli ne znaju razgovarati s djecom, ne poštuju njihovo mišljenje jer ih, kako navode, smatraju manje pametnim ili manje inteligentnim u odnosu na odrasle, mnoga djeca i odrasli ne reagiraju na nasilje ili na njega neprimjereno reagiraju, mnogi učenici boje se iznijeti svoja mišljenja nastavnicima te smatraju da bi si vršnjaci trebali više pomagati. Ističu važnost edukacije i podrške u svrhu boljeg razumijevanja dječjih prava, a kao resurse za to navode sate razredne zajednice, školska učenička vijeća, organiziranje akcija poput ove panel-rasprave, podršku stručne službe škole i nastavnika, organizacija poput DOKKICE i dr. 

Poruka je za odrasle da trebamo neprestano učiti o boljem razumijevanju djece i njihovih prava i nastojati pronaći načine za bolju komunikaciju s njima te da je gotovo neoprostivo u današnje vrijeme, kad nam je cijeli svijet na dlanu, naći izgovor kako nešto ne znamo, posebno kad je riječ o tako važnim stvarima kao što su odrastanje i školovanje. Za kraj je panel-rasprave sudionicima ponuđen kviz o dječjim pravima u kojemu je rado sudjelovalo 20-ak srednjoškolaca.